Services

Barry motors levert diverse services voor alle goldwings. Of het nu gaat om onderhoud, reparaties, s...

Occasions

Barry Motors levert occasions die in een perfecte staat verkeren!

Onderdelen

Voor onderdelen: bezoek onze Goldwingstore!

Contact

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Barry Motors

Afdrukken

Henry Final Drive

Henry’s Final Drive; de cardan die je motor nodig heeft!!!

sohm large

Een korte introductie:

Bijna iedere GL1800 rijder (model 2001-2017) kent het gevoel om op de snelweg bij 120 Km/h nog een keer op te willen schakelen naar een hogere versnelling omdat de motor zoveel toeren maakt. Een paar jaar geleden las ik over een Amerikaan die de cardan van zijn GL1800 had gemodificeerd. Hij is technisch ingenieur en werkzaam in de metaalindustrie, meer specifiek; eindaandrijvingen.
Ook hij vond dat de GL1800 geen ideale eindoverbrenging had en besloot er iets aan te doen.
Na veel ‘trial & error’ heeft hij een verbeterde cardan gemaakt en nu aangeboden wordt.

Voordelen van Henry’s eindaandrijving/ cardan:

  • Betere controle over uw Honda Goldwing GL1800 met aangepaste versnellingen bij lagere motortoerentallen.
  • Minder vermoeidheid tijdens lange afstanden
  • Minder motorslijtage
  • Minder schakelen in het verkeer
  • Verbeterd benzineverbruik
  • Stalen inzetstukken versterken de bevestiging van de remklauw.
  • Groter en sterker montagepunt voor ABS-sensor
  • Zwaar uitgevoerde 24 mm rondselborgmoer
  • Aftapplug met een sterke magneet vangt metalen deeltjes op om alle bewegende delen tegen vroegtijdige slijtage te beschermen.
  • Hoogwaardige geharde kroon- en pignon tandwielen
  • Aftapplug verplaatst naar de onderkant voor een betere olieafvoer
  • Gemagnetiseerde grotere aluminium vuldop houdt metalen deeltjes vast (dubbele bescherming tegen slijtage van onderdelen)
  • Robuuste aluminium vuldop gemaakt met een grotere zeshoek voor eenvoudig aan- en losdraaien
  • Doorzichtige plastic ontluchtingsdop met vilt absorbeert overloopolie
  • Doorzichtige plastic olielekdetector met vilt houdt de olie vast.

Wat is er anders aan een Henry’s eindaandrijving/ cardan:

Originele Cardan-snelheidsmetingen.

110 Km/h -3100 tpm
130 Km/h - 3600 tpm
145 Km/h - 4000 tpm

Nadat ik de gemodificeerde cardan had geïnstalleerd kwam ik tot de volgende ontdekkingen:
Mijn snelheidsmeter was nu 18 km/u lager dan met de originele cardan! (GPS geverifieerd)
Ik heb de snelheidsmeter opnieuw gekalibreerd met een “Healtech Speedohealer”. Om de test uit te voeren na ombouw.

Metingen met nieuwe Cardan

110 Km/h = 2600 tpm
130 Km/h = 2900 tpm
145 Km/h = 3300 tpm

Wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen,

  • De GL1800-motor heeft nog steeds veel koppel om in elke versnelling te accelereren.
  • Met langere versnellingen kun je ook langer in elke versnelling blijven, terwijl het toerental niet zo snel stijgt als bij de originele-aandrijfverhouding.
  • Ik had geen probleem om te versnellen in OD. (hoewel ik terugschakelde naar 4 om nu het verschil te voelen)
  • In de 4e versnelling voelt het alsof je in de 5e versnelling rijd, zoals bij de originele cardan. (toch nog felle acceleratie als je snel even wilt passeren).
  • Toen ik naar de 5e schakelde. versnelde de motor opnieuw (in een langzamer tempo dan in de 4e versnelling)
  • Je moet de snelheidsmeter opnieuw kalibreren via een “Speedo Healer” - als je die nog niet hebt? (Hou rekening met extra kosten bij de ombouw)

Deze nieuwe ‘gemodificeerde cardan’ is waar we allemaal al jaren om vragen van Honda. "Een 6e versnelling".

Met deze nieuwe cardan:

Is de motor beter in elke versnelling. (omdat theoretisch gezien elke versnelling nu langer is).
Dus niet alleen maar beter in O.D. (dit betekent dat er minder behoefte is om snel op te schakelen in lagere versnellingen, om het motortoerental te verlagen).
Minder slijtage aan koppeling/transmissie -dus ook de rijder heeft het rustiger!.
Ik vergelijk het met het kopen van een nieuwe motor, alleen voor de kosten van een cardan!

"Geloof me, ik was zelf sceptisch, totdat ik deze nieuwe cardan installeerde!"

Mijn conclusie na meerdere testritten.

Nu ik begin te wennen aan de toerentallen bij verschillende snelheden heb ik het gevoel dat dit nu een totaal andere fiets is om op te rijden.
Ik moet opnieuw leren wat de veel stillere motor me vertelt, omdat het toerental van de motor nu lager is, bij hogere snelheden!

Honda standaard tandwiel; 33 tanden op het kroonwiel en 12 tanden op het pignonwiel 33/12 = 2,75 verhouding. De mijne is 32/14 = 2,2857 of 2,286.

Beter benzineverbruik, minder motorslijtage, beter handelbaar bij lage snelheden op parkeerterreinen en bij benzinestations in de 1e versnelling.

De motor schokt niet bij lage snelheden in de 1e versnelling als het gashendel wordt losgelaten.

Ik reed gemiddeld 1 op 18 van Eindhoven naar Luxemburg. (700 km heen en terug).

De motor heeft nog steeds voldoende kracht in alle versnellingen en kan zonder problemen steile hellingen op met een passagier achterop.

Wat kost het:

  • Een losse gemodificeerde cardan volledig nieuw: € 1725,-
  • Een “Healtech Speedohealer” om de snelheidsmeter te kalibreren € 84,95
  • Installatiekosten: € 250,- (als je handig bent ook best goed zelf te doen).

Geen koopje, maar bedenk dat een originele Honda cardan ongeveer € 3000,- kost zonder installatie en dat je met deze gemodificeerde cardan een gunstiger verbruik en minder slijtage hebt.
Daarnaast heb je een motor die veel fijner rijdt!

FB IMG 1698246782071 FB IMG 1698246794298
HENRY S-OIL-FILLER-CAP- -PLUG-WITH-MAGNETS-ON-THE-LEFT-SHOWING-METAL-CHIPS-TRAPPED-FOR-PROTECTION-- -HONDA-OEM-OIL-FILLER-CAP-AND-PLUG-ON 1 HENRY SNEWUNITINSTALLED 1 large

 

 

 

Afdrukken

Let Op! Gewijzigde openingstijden

Hieronder staan de data dat wij bij uitzondering gesloten zijn.
Omdat wij fanatieke Goldwingrijders zijn en vaak deelnemen aan de evenementen die door GoldWing Club Holland en de Goldwing European Federation georganiseerd worden maar ook omdat er sprake is van een eenmanszaak kan het voorkomen dat wij niet aanwezig zijn op de reguliere openingstijden.

Let op; van 8 juni t/m 2 juli zijn wij gesloten!

Heeft u vragen over uw motor, geplande afspraak of wilt u advies over de aanschaf van een nieuwe motor?

Neem dan contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 0411 745004. Wij kunnen u dan op afstand en met alternatieve oplossingen verder helpen.

 

 

 

 

Afdrukken

Onderdelen bestellen?

Bent u op zoek naar nieuwe of gebruikte onderdelen?

Onderdelen bestellen

logo-goldwingstore-trans 

Informatie Module

Openingstijden

 

 

Wo, Do, Vrijdag

:

10.00 tot 17.30

Zaterdag : 9.00 tot 16.00

Hierbuiten op afspraak mogelijk.
Kijk altijd bij "Nieuws" voor gewijzigde openingstijden!

 

Links

Druk op één van de onderstaande interessante linkjes:

Voor onderdelen: goldwingstore

Voor electrisch bedienbare ruiten van de GL1800: Ergomot Xlogo CH

Voor Goldwing gerelateerde zaken: honda-goldwingstartkabel

Voor Europese Goldwing clubs: GoldWing European Federation

Voor de Nederlandse Goldwingrijder: GoldWing Club Holland

Voor webdesign: WiDesign en RADOM

Over Barry Motors

Barry Motors is een onderneming van Barry van de Rijdt.

Barry rijdt en sleutelt aan Goldwings sinds 1984 en heeft zodoende 40 jaar ervaring op dit gebied. In juni 2012 officieel gestart en sindsdien volop bezig om een kleinschalig bedrijf op te zetten waar hij zijn passie voor en kennis van de Honda Goldwing gebruikt om zijn klanten optimaal van dienst te zijn.


Barry Motors is een full-service motorbedrijf en gespecialiseerd op het gebied van de HONDA GOLDWING.
Dit is een toermotor die al sinds 1975 geproduceerd is en de volgende modellen kent:
GL 1000, GL 1100, GL1200, GL 1500 en GL 1800 (generatie 1 t/m 4).

Barry Motors wil graag goede service en kwaliteit bieden aan de Goldwing rijder die betaalbaar wil blijven rijden en genieten van zijn 'Wing'.
Dit doen wij vooralsnog vanuit de ruime werkplaats in Liempde. We zijn naarstig op zoek naar een geschikt bedrijfspand.

Barry Motors kan ook helpen met advies of informatie als je zelf aan je GL wil werken, bij voorkeur even bellen met 0411-745004 maar mailen kan ook.

Belangrijke gegevens:
Naam:Barry Motors
Adres: Oude Dijk 22
Postcode: 5298 BD
Plaats: Liempde
Telefoon: 0411-745004

E-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Rabo Bank 14.75.71.898
tnv Barry Motors
IBAN NL42 RABO 0147 5718 98 BIC RABONL 2U

Openingstijden:  Let op: van 21 november tot 16 december zijn wij gesloten!

Woensdag t/m Vrijdag van 10.00 tot 18.00 en op Zaterdag van 9.00 tot 16.00. Buiten deze tijden is mogelijk na telefonische afspraak.
Kijk ook op Nieuws voor wijzigingen in de openingstijden

Wettelijke informatie:
BTW-id: NL001802382B42
Kamer van Koophandel nummer is: 55403239 
Kamer van Koophandel ‘s-Hertogenbosch.

banner-reparaties-color

 

Nu een complete check

Controle op remmen, vloeistoffen, banden enz..

slechts € 19,95

onderdelen

 

Bekijk onze onderdelen

op

Goldwingstore

contact

 

Stuur een mail, bel of kom langs.

bekijk de

Contactpagina